“Teško mi je vizualizirati Boga” požalio se učenik.
“Zamišljam Ga kao beskonačnu Inteligenciju, kao princip Ja sam, kao svoje Božansko Sebstvo iznutra. No, sve mi to izgleda suviše apstraktno! Ali vaš je odnos s Bogom toliko ispunjen ljubavlju. Kako da i ja postignem takav odnos?”
Učitelj je odgovorio;
“Prvi korak je ne zamišljati da On želi tvoju definiciju. On želi samo tvoju ljubav. Obožavaj Beskonačnost kao svoju Božansku Majku.
Poput sunčevog sjaja na bezbrojnim komadićima stakla Njegova se ljubav odražava svagdje.
Beskonačnost je Majka iza svih ljudskih majki, pravi Otac iza svih ljuskih otaca. On je sve stvari svim ljudima, jer je on svagdje. Kroz tvoje roditelje On brine o tebi, podržava i štiti te.
Kroz tvoje prijatelje, On ti pokazuje kako je ljubav slobodno dijeljenje bez prisile.
Bezbrojni su načini na koji Bog može doći čovjeku.
Ja osobno naročito obožavam aspekt Majke. Majka uvijek oprašta.
Zato moli se Majci. Govori joj poput djeteta; “Božanska Majko, dobar ili loš, ja sam Tvoj.”
Majka uvijek odgovara samilosno kada predanik moli iskreno na ovaj način.
Naravno, u najvišem smislu Bog nije niti jedan oblik u kojem ga ljudi obožavaju.
Ipak, koristite ljudski koncept s ciljem produbljivanja predanosti prema Njemu.
Iza predanosti dolazi Božanska ljubav. U savršenstvu ljubavi nalazi se potpuno jedinstvo. U tom stanju predanik ostvaruje najvišu istinu; “Ja sam To.”
Ne bi trebao biti previše osoban u svojoj ljubavi prema Bogu. Biti osoban znači ostati ograničen ego-svjesnošću. Ljubav prema Bogu mora odvesti predanika iz ega. Ako vizualiziraš Boga u nekom obliku, nastoj vidjeti beskonačnu svjesnost izraženu u tim očima.
Božanska Majka je toliko lijepa!
“Ali zapamti da je u Njenoj najvišoj manifestaciji ta ljepota bez oblika. Ona je u svemu.”
Uzeo sam ovaj citat od Paramhansa Yoganande kako bih pokušao stati na kraj prepirkama o tome da li Bog postoji ili ne postoji. O tome kako Bog izgleda ili ne izgleda. Kako god svaki pojedinac zamišljao Boga, iz kojeg god kuta, onog vjerskog ili znanstvenog promatrao, naposlijetku je u krivu. Svi smo mi u krivu. Kako god Ga zamišljali ili uopće ne zamišljali, svakako smo u krivu. Zato je besmisleno na takvu prepirku trošiti riječi.
Neka svatko zamišlja i štuje Boga na svoj način, ali neka se egoistično ne podsmjehuje nekome tko ga zamišlja drugačije.
Ovo me podsjetilo na jednu priču koju sam davno pročitao;
Jedan gonič slonova imao je šest sinova i svi su bili slijepi. Jednog dana dao im je zadatak da operu njegovog slona. Kada su braća obavila posao počeli su diskutirati kako je slon izgledao.
“Slon je par velikih kostiju” On je prao njegove kljove.
“Kako to možeš reći!?” Protestirao je drugi.
“Slon je poput debelog konopa.” On je prao slonovu surlu.
Treći sin inzistirao je na tome da slon izgleda poput dvije velike lepeze.
Taj je prao njegove uši.
Četvrti sin je govorio kako slon izgleda poput četiri stupa. On je prao njegove noge.
Petom sinu koji je prao slona bočno učinio se poput zidova koji dišu.
Šesti i posljednji od sinova je povikao;
“Dečki, ne možete me prevariti! Ja znam. Svojim iskustvom otkrio sam kako je slon mali komadić vrpce koji visi s nebesa!” On je prao slonov rep.
Kako je svaki sin izrazio svoje mišljenje i imao drugačije iskustvo, među njima se razvila vruća diskusija. Poslije nekog vremena došao je otac i čuo kako viču jedan na drugoga. Slušajući njihovu nadmenu zasljepljenost svojim uvjerenjem, smijući se rekao je;
“Sinovi moji, borite se oko ničega!”
“Ničega!?” Povikao je jedan od njih. “Sva moja braća su lažovi, a imaju smjelost da i mene nazivaju tako!”
“Draga moja djeco, svatko je od vas prao samo jedan dio slona, ali jedino ga ja vidim u cijelosti. On je sve ono što je svaki od vas pojedinačno rekao, ali on je i mnogo više od onog što svaki od vas očekuje.” Rekao je otac. Tada im je opisao kako izgleda slon.
“Tako, vidite moja djeco, svi ste vi u pravu i svi ste vi u krivu!”
Tri gune materijalne prirode
Materijalna se priroda sastoji od tri gune; vrline(sattva), strasti(rajas) i neznanja(tamas)
Zapletenost živog bića u materijalnom svijetu uzrokovana je dodirom s gunama prirode.
Osoba koja ponizno njeguje znanje može se osloboditi materijalne zapletenosti.
Stekavši savršeno transcendentalno znanje osoba postaje kvalitativno ravna Svevišnjoj Božanskoj Osobi i oslobađa se uzastopna rađanja i umiranja. Međutim, ne gubi prirodu individualne duše. Iz vedske književnosti saznajemo da oslobođene duše koje su dostigle transcendentalne planete duhovnog neba uvijek misle na lotosova stopala Svevišnjeg
Gospodina, transcendentalno Ga služeći sa ljubavlju. Tako čak niti nakon oslobođenja bhakte ne gube svoju osobnost. Znanje koje stječemo u materijalnome svijetu obično je okaljano gunama materijalne prirode. Znanje koje nije okaljano gunama prirode naziva se transcendentalnim znanjem. Čim se netko utemelji u transcendentalnom znanju, dostiže razinu Vrhovne Osobe. Oni koji nemaju znanje o duhovnom nebu, misle da nakon oslobođenja od materijalnih djelatnosti materijalnog oblika duhovni identitet postaje bezobličan, bez ikakve raznolikosti. No kao što u ovom svijetu postoji materijalna raznolikost, tako i u duhovnom svijetu postoji raznolikost…
Guna Vrline
Razvijanjem gune vrline u materijalnom svijetu živo biće postaje mudrije od živih bića koja su uvjetovana drugim gunama. Čovjek u guni vrline nije vrlo uznemiren materijalnim bijedama i napreduje u materijalnom znanju. Tipičan je primjer brahmana, jer se smatra da je brahmana u guni vrline. Taj osjećaj sreće rezultat je razumjevanja da se u guni vrline čovjek više manje oslobađa grešnih posljedica. Ustvari, u vedskoj je književnosti rečeno da guna vrline donosi veće znanje i veći osječaj sreće.
Problem je u tome što čovjek u guni vrline postaje uvjetovan osjećajem napredovanja u znanju i mišljenja je da je bolji od drugih. Na taj način biva uvjetovan. Najbolji su primjeri znanstvenici i filozofi. I jedni i drugi veoma su ponosni na svoje znanje. Budući da obično poboljšavaju svoje životne okolnosti, osjećaju izvjesnu materijalnu sreću. Taj osjećaj veće sreće u uvjetovanom životu vezuje ih za gunu vrline. Zbog toga osjećaju privlačnost prema djelovanju u guni vrline i sve dok osjećaju takvu privlačnost, moraju prihvatiti neku vrstu
tijela pod utjecajem guna prirode. Tako nemaju izgleda za oslobođenje ili odlazak u duhovni svijet. Čovjek može iznova i iznova biti filozof, znanstvenik ili pjesnik i iznova i iznova se zapletati u bijede rađanja i umiranja, ali zbog iluzije materijalne energije smatra takav život ugodnim.
Guna Strasti
Guna se strasti ogleda u privlačnosti između muškarca i žene. Žena privlači muškarca, a muškarac ženu. To se naziva gunom strasti. Kad se guna strasti poveća, razvija se žudnja za materijalnim užitkom. Čovjek želi uživati u osjetilnom zadovoljstvu. Radi osjetilnog zadovoljstva, čovjek u guni strasti želi ugled u društvu, sretnu obitelj s lijepom djecom, ženom i kućom. To su tvorevine gune strasti. Sve dok žudi za time, mora vrlo teško raditi. Stoga se vezuje za plodove svoje djelatnosti i tako biva vezan. Da bi zadovoljio svoju ženu, djecu i društvo te zadržao ugled, mora raditi. Stoga je čitav materijalni svijet manje više u guni strasti. Suvremena se civilizacija smatra naprednom po standardu gune strasti. Ranije se utemeljenost u guni vrline smatrala naprednim stanjem. Ako osobe u guni vrline ne mogu biti oslobođene, što reći za one zapletene u gunu strasti?
Guna Neznanja
Guna neznanja je suprotnost guni vrline. U guni vrline, osoba može razvijanjem znanja shvatiti pravu prirodu pojava koje je okružuju, ali guna neznanja potpuna je suprotnost. Pod njenim utjecajem svatko postaje lud, a luđak ne može shvatiti stvarnost.
Čovjek pod utjecajem neznanja ne može shvatiti pravu prirodu stvari. Na primjer, svatko može vidjeti da je njegov djed umro i da će prema tome i on umrijeti; čovjek je smrtan. Djeca koju začne također će umrijeti. Smrt je, stoga, sigurna. Ipak, ljudi pomamno zgrću novac i vrlo teško rade dan i noć, ne mareći za vječni duh. To je ludilo. U svom ludilu opiru se napredovanju u duhovnom razumijevanju. Takvi su ljudi duhovno veoma lijeni. Kad ih pozovete u društvo duhovnih osoba radi duhovnog razumijevanja ne pokazuju veliko zanimanje. Nisu čak niti aktivni kao ljudi u guni strasti. Spavaju i više nego što je potrebno i to je još jedan simptom osobe utonule u gunu neznanja. Šest je sati spavanja dovoljno, ali čovjek u guni neznanja spava najmanje deset ili dvanaest sati dnevno. Takav čovjek izgleda uvijek snužden i odaje se uzimanju opojnih sredstava i spavanju. To su simptomi osobe uvjetovane gunom neznanja. Djela počinjena u guni neznanja nisu dobra ni za počinitelja niti za bilo koga drugoga. Ako netko pak jede meso, smatra se da djeluje u neznanju i stvara sebi mračnu budućnost.
Onaj tko umre u guni strasti rađa se među osobama koje se bave plodonosnim djelovanjem, a onaj tko umre u guni neznanja, rađa se u životinjskom carstvu.
Rezultat pobožnog djelovanja u guni vrline je čist. Zato su mudraci, potpuno oslobođeni iluzije, utemeljeni u sreći. Osoba u guni vrline dostiže više planetarne sustave, kao što su Brahmaloka ili Janaloka, i tamo uživa u rajskoj sreći. U materijalnom svijetu postoje nećistoče, ali guna vrline je najčistiji oblik postojanja u materijalnom svijetu. Postoje razne vrste planeta za razne vrste živih bića. Oni koji umru u guni vrline, a služili su Bogu i bližnjima, uzdižu se na planete koje nastanjuju veliki mudraci i bhakte.
Izvor: Bhagavad Gita
Comments are closed.